...
UNIVERSITAT DE BARCELONA

Dimecres 18 (9 a 14h)

Perquè les planaries poden regenerar i nosaltres no?
Planarian Lab. Facultat de Biologia

En aquest taller podràs tallar el cap a una planària, que és un cuc pla d’aigua dolça, i veure com el regenera. T’explicarem que això és possible gràcies a les cèl·lules mare excepcionals que té aquest animal. Per això, el seu estudi ens permet entendre millor com funcionen les nostres cèl·lules mare i com podríem emprar-les per millorar la nostra salut.

Simulacions de Mecànica Quàntica
Departament de Física Quàntica i Astrofísica. Facultat de Física. Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB-IEEC)

Farem un taller on els participants pondran jugar amb simulacions de mecànica quàntica desenvolupades per alumnes de grau de la Facultat de Física.

Dimecres 18 (15 a 19h)

Perquè les planaries poden regenerar i nosaltres no?
Planarian Lab. Facultat de Biologia

Dijous 19 (9 a 14h)

Gaia. La galàxia en 3D
Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB). Departament de Física Quàntica i Astrofísica. Facultat de Física

Un taller on els visitants podran veure diversos materials i activitats relacionats amb la cartografia del cel i la mesura de les distàncies estel·lars, en particular de la missió Gaia, un projecte de l’Agència Espacial Europea en què la UB té un paper molt rellevant.

El plat fort del taller serà el programa "Gaia Sky" que permetrà als participants viatjar virtualment per la nostra Galàxia. Aquest programa ha estat elaborat utilitzant les dades que la missió Gaia ha estat recopilant des dels seus inicis.

Estem preparats? Investiguem la nostra resiliència davant el canvi climàtic
Grup de Recerca GAMA. Facultat de Física

Investigarem la nostra resiliència i la del nostre entorn enfront els riscos naturals, com les inundacions, mitjançant activitats i propostes interactives.

Dijous 19 (15 a 19h)

Materialitza’t
Grup Centre de Projecció Tèrmica. Departament de Ciència de Materials i Química Física. Facultat de Química Grup de Disseny i Optimització de processos i materials (DIOPMA). Departament de Ciència de Materials i Química Física. Facultat de Química

La ciència i l’enginyeria de materials són una part molt important en el desenvolupament d’una societat. Crear nous materials, entendre’n el comportament, poder-los fabricar i aplicar, i reciclar-los al final de la seva vida útil —perquè la sostenibilitat és cada vegada més important—, són factors clau de futur. En aquest taller gaudirem amb les explicacions divulgatives sobre impressió 3D, sobre nous materials de construcció amb visió sostenible, sobre biomaterials, etc. Ens endinsarem en el món de la ciència i l’enginyeria de materials. Us materialitzarem a tots!.

Divendres 20 (9 a 14h)

Parlem de geografia? Participa en el GeoQuiz!
Departament de Geografia. Facultat de Geografia i Història

La geografia forma part de les nostres vides. La trobem, de fet, a tot arreu, perquè ens ajuda a comprendre tot el que ens envolta: gràcies a la geografia, podem entendre com ha evolucionat la nostra ciutat, el nostre territori, el paisatge, la població, els espais naturals, l’activitat econòmica... els nostres perquès, i els de l'altra punta del món. La geografia s'interessa per tots els fenòmens que ocorren sobre la superfície del nostre planeta: des de la formació i l’estructuració física del relleu fins a l'evolució de la cultura humana. Amb aquesta activitat, pensada pels membres del Departament de Geografia de la UB i basada en un qüestionari interactiu (un Kahoot), et convidarem reflexionar sobre diferents qüestions relacionades amb la geografia.

Quarks: els maons de la matèria
Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB-IEEC)

De què està formada la matèria? Aquesta és una de les preguntes que ha despertat més curiositat al llarg de la història de la humanitat. Des de la formulació de l'existència dels quarks, fa més de 50 anys, hem estat testimonis de grans avenços, fruit d’esforços tant teòrics com experimentals. En la actualitat, podem dir que disposem d'una teoria sòlida que ens ajuda a entendre les lleis que governen la dinàmica dels quarks a l'hora de formar els neutrons i protons que constitueixen els nuclis atòmics (així com altres partícules més exòtiques). En aquest taller aprendrem com funcionen aquestes lleis, tot combinant les peces (quarks) d’un puzle 3D dissenyat pel CERN.

Divendres 20 (15 a 19h)

Vine a fer el ‘iuris test’ i a menjar sopa de lletres!
Càtedra Jean Monnet i Clínica Jurídica en Dret Immobiliari i Mediació Residencial (ClinHab). Facultat de Dret

En aquest taller aprendràs, en to lúdic, qüestions jurídiques relacionades amb el dret europeu, el dret dels consumidors i l'habitatge. Hauràs d’omplir un test on podràs posar a prova els teus coneixements jurídics, i et convidarem a jugar amb una sopa de lletres en la qual hauràs de trobar conceptes clau relacionats amb el dret i les finances.

Dissabte 21 (9 a 14h)

Estem preparats? Investiguem la nostra resiliència davant el canvi climàtic
Grup de Recerca GAMA. Facultat de Física

Parlem de geografia? Participa en el GeoQuiz!
Departament de Geografia. Facultat de Geografia i Història